Geplaatst op 25 februari 2021

Verplichtstelling

Een recente uitspraak van de Rechtbank Rotterdam geeft een interessant kijkje in de nationale wereld van de verplichtstelling op grond van de Wet BPF2000.

Het is bekend dat bedrijfstakpensioenfondsen uit eigen initiatief onderzoek doen naar de bedrijfsactiviteiten van werkgevers. Dit om wel of niet tot de conclusie te komen dat deze ondernemingen verplicht aangesloten moeten zijn ten behoeve van pensioenopbouw van de werknemers.

Bij de omvang van dat onderzoek, raadpleegt het bedrijfstakpensioenfonds het Handelsregister (KvK) en verzoekt zij de werkgever om een vragenformulier in te vullen.

Kiest een werkgever ervoor om geen informatie te verstrekken, dan heeft het bedrijfstakpensioenfonds een aantal troefkaarten om met eventuele ‘onwil’ korte metten te maken.

De toevoeging van de kwestie die bij de Rechtbank Rotterdam speelde, is dat het bedrijfstakpensioenfonds werd toegelaten om werknemers van de werkgevers te doen horen in een getuigenverhoor. Op die manier kon voldoende bewijsmateriaal worden verkregen om te onderbouwen dat de werkgever in kwestie in hoofdzaak bedrijfsactiviteiten verrichte die tot de werkingssfeer van het verplichtstellingsbesluit behoren. Ook het procesrecht wordt daarmee gebruikt om tot een aansluitplicht te komen.

Wil u meer weten over de aansluitplicht van werkgevers, of bent u wellicht in discussie met een pensioenfonds over de verplichtstelling, neem dan gerust contact met ons op en download hier onze Infographic BPF-check.