Geplaatst op 11 april 2024

Een lappendeken aan verplichtstellingen

In Nederland geldt in beginsel geen algehele pensioenplicht. De kans is echter groot dat een werkgever verplicht is een pensioentoezegging te doen. Dit is het gevolg van de lappendeken aan verplichtstellingen. Op grond van een verplichtstellingsbesluit (of cao) kan een werkgever immers gehouden zijn tot deelname aan een bedrijfstakpensioenregeling. Dit wordt veelal beoordeeld aan de hand van de activiteiten van de onderneming.

Voorbeeld verhoudingen verplichtstellingsbesluiten

Het antwoord op de vraag welk verplichtstellingsbesluit vigeert, is ook afhankelijk van de verhouding tussen verplichtstellingsbesluiten. Dit maakt dat een individuele (periodieke) toets van de activiteiten van een onderneming is aangewezen.

Ter illustratie het verplichtstellingsbesluit van het bedrijfstakpensioenfonds Schoonmaak. De deelname aan de pensioenregeling is in beginsel verplicht voor werkgevers die het schoonmaak- of glazenwassersbedrijf uitoefenen. Het verplichtstellingsbesluit geeft daar een nadere definitie van. Echter volgt uit het besluit ook een uitzondering tot deelname. Namelijk wanneer werknemers reeds gehouden zijn tot deelname aan de pensioenregeling van een ander (verplicht gesteld) bedrijfstakpensioenfonds. Het pensioenfonds Schoonmaak neemt in de lappendeken van verplichtstellingen dan een ondergeschikte rol aan.

Ontbreken van hoofdzakelijkheidscriterium

De verhouding van verschillende verplichtstellingsbesluiten leidt regelmatig tot discussie, ook in de rechtspraak. Waaronder bijvoorbeeld de uitleg van het verplichtstellingsbesluit van het bedrijfstakpensioenfonds MITT (Mode-, Interieur-, Tapijt- en Textielindustrie). Voornamelijk omdat het verplichtstellingsbesluit (vooralsnog) géén hoofdzakelijkheidscriterium kent. Een hoofdzakelijkheidscriterium betekent dat een werkgever gehouden is tot deelname wanneer (bijvoorbeeld) in hoofdzaak activiteiten worden verricht die kwalificeren onder het verplichtstellingsbesluit.

Discussie over het gebrek aan een hoofdzakelijkheidscriterium in het verplichtstellingsbesluit van bedrijfstakpensioenfonds MITT lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen. Nadat in de jurisprudentie reeds werd gesproken over een zekere ondergrens, lijkt een wijziging van het verplichtstellingsbesluit aanstaande met daarin een nadere afbakening.

Bij het ontbreken van een hoofdzakelijkheidscriterium, dient een werkgever in beginsel aan te sluiten. Óók wanneer slechts sprake is van een beperkt percentage activiteiten in de zin van het verplichtstellingsbesluit. Dit is dan ook illustratief voor de lappendeken die door een verscheidenheid aan verplichtstellingen in pensioenland is gevormd. Ondanks dat een werkgever mogelijk geen affiniteit voelt met een bepaalde branche, kan dan toch een gehoudenheid tot aansluiting bestaan. Met ook mogelijke cao-gevolgen. In de beoordeling gaat het om de verschillende kwalificaties in het verplichtstellingsbesluit, terwijl de naam van een bedrijfstakpensioenfonds mogelijk een vertekend beeld kan geven. Zo voert het bedrijfstakpensioenfonds Grafische Bedrijven (PGB) ook de pensioenregeling uit voor de Groothandel in Bloemen en Planten.

Beoordeling werkingssfeer

Bij een wijziging van bedrijfsactiviteiten is het verrichten van een (nieuw) werkingssfeeronderzoek in ieder geval aangewezen. Ook bij het starten van een nieuwe onderneming of een fusie of overname is een check aangewezen. Immers kan een aansluitplicht van rechtswege ontstaan.

Daarnaast is het belangrijk tijdig advies in te winnen bij een wijziging van verplichtstellingsbesluiten. Of wanneer de rechter zich uitlaat over de uitleg en toepassing van een verplichtstellingsbesluit in jurisprudentie.

De verwevenheid van de verschillende verplichtstellingsbesluiten maakt ook dat niet altijd zomaar kan worden volstaan met een simpele quickscan naar één enkel bedrijfstakpensioenfonds. Met een werkingssfeeronderzoek, een volledige scan, wordt een complete analyse gemaakt van de bedrijfsactiviteiten, verplicht- en vrijstellingen bij pensioenfondsen, maar ook gekeken naar de eventuele (financiële) risico’s.

De uitkomst van een werkingssfeeronderzoek kan per individuele werkgever verschillend zijn. Gommer Advocaten heeft een stappenplan gemaakt. Aan de hand hiervan kan voor een werkgever worden gecontroleerd of een aansluitplicht bestaat. Een periodieke Bpf-check is immers een noodzakelijk iets!

Hulp nodig of het stappenplan Bpf-check opvragen?
Neem contact op met onze advocaten en vraag naar de mogelijkheden. Het is tenslotte ons dagelijks werk en expertise.

Contact opnemen kan via het formulier hieronder. Wij staan u natuurlijk ook graag telefonisch te woord: 013-5070740.